Η αλήθεια είναι ότι επειδή ένα τρανζίστορ μπορεί να έχει διαρροή και να μην φαίνεται στον πολύμετρο * μου έχουν συμβεί στο παρελθόν ) χρησιμοποιώ μόνο παλμογράφο με component tester για τον έλεγχο των τρανζίστορ.
Printable View
Η αλήθεια είναι ότι επειδή ένα τρανζίστορ μπορεί να έχει διαρροή και να μην φαίνεται στον πολύμετρο * μου έχουν συμβεί στο παρελθόν ) χρησιμοποιώ μόνο παλμογράφο με component tester για τον έλεγχο των τρανζίστορ.
Για να μην ανοίγω νέο θέμα. Έχω έναν ολοκληρωμένο βρετανικό ενισχυτή, τον Mission Cyrus III
https://www.cyrusaudio.com/wp-conten...3-Handbook.pdf
μαζί με ένα εξτρά σταθεροποιημένο τροφοδοτικό της ίδιας εταιρείας σε ξεχωριστό σασί, το PSX-R
https://www.google.com/search?q=miss...rgFjzv0azge-M:
To σετ αγοράστηκε καινούριο το μακρινό 1995. Επειδή ο συγκεκριμένος ενισχυτής δουλεύει κανονικά και μόνος του (απλά, χοντρικά, με λιγότερα ρεύματα στα 4Ω) εξ αρχής αγοράστηκε με το εξτρά εξωτερικό τροφοδοτικό το οποίο συνδέεται με τον ενισχυτή με ένα πενταπολικό βύσμα (σήμα ελέγχου & ρεύμα). Για να λειτουργήσει δε σαν συνδυασμός το σετ, πρέπει από την αρχή να αντιστραφούν κάποιες καλωδιώσεις στην πλακέτα του ολοκληρωμένου (ώστε να γίνει διαχωρισμός των τροφοδοτικών κυκλωμάτων και να βλέπει μετά και το εξτρά τροφοδοτικό, οπότε πλέον δουλεύει σαν σετ). Αυτό έγινε κατά την αρχική αγορά του μηχανήματος και φυσικά το σετ έπαιζε κανονικά. Αρχές του 2000 δούλευα το σετ με πηγή ένα CD player Philips και ηχεία τα Mission 731 (βάσης, 2 δρόμων 8Ω). Πριν πολλά χρόνια, το 2009 τέτοια εποχή, ένα απόγευμα που πήγα να ανοίξω το μηχάνημα για να ακούσουμε μουσική με ένα φίλο, ο ενισχυτής δεν έπαιζε καθόλου, ενώ αναβόσβηνε κόκκινο το λαμπάκι standbuy, γεγονός που σύμφωνα με το manual υποδήλωνε κάποιο πρόβλημα. Έβγαλα τότε την τροφοδοσία, ξανασύνδεσα στο ρεύμα, τίποτα. Ο ενισχυτής (σαν σετ με το PSX-R πάντα) αναβόσβηνε το κόκκινο λαμπάκι standby και φυσικά δεν έπαιζε.
Για άσχετους λόγους έκτοτε και για κάποια χρόνια δεν ασχολήθηκα σοβαρά περαιτέρω με το συγκεκριμένο (είχα αρχίσει βασικά να ακούω μουσική από τον επιτραπέζιο υπολογιστή σε άλλο δωμάτιο του σπιτιού, με σαφώς χαμηλότερη ποιότητα ήχου βέβαια), μέχρι που κάποια στιγμή, κάπου το 2015-16 αποφασίζω να δοκιμάσω να συνδέσω τα ηχεία Mission 731 που από χρόνια είχα παροπλίσει λόγω της βλάβης του σετ της Mission και δεν χρησιμοποιούσα έκτοτε, με έναν μικρό ψηφιακό ενισχυτή (τάξης D) εξόδου περί τα 10W. Δυστυχώς έκπληκτος τότε διαπιστώνω ότι αφού συνδέθηκαν τα ηχεία, ακουγόταν μόνο ένας τσιριχτός χαμηλής έντασης ήχος (υψηλής συχνότητας) που, συζητώντας με γνωστό που ασχολείται με ηλεκτρονικά, μου είπε ότι μάλλον σημαίνει ότι τα ηχεία είχαν καμμένα woofer και ακούγονταν μόνο οι συχνότητες των tweeters.
Με λίγα λόγια, πιθανότατα το σετ ενισχυτή της Mission (Cyrus 3 & PSX-R) τότε που έβγαλε το πρόβλημα, πέρασε DC τάση από την έξοδο ηχείων και έκαψε τα Woofer...
Κι ερχόμαστε στο σήμερα, όπου μετά από συζητήσεις με γνωστούς (του τύπου είναι κρίμα να έχεις εκείνον τον ενισχυτή τόσα χρόνια να κάθεται χωρίς επισκευή κλπ) αποφασίζω και ψάχνοντας βρίσκω το service manual του μηχανήματος και χτες ανοίγω το σασί του ενισχυτή για να δω ποιο κωδικό πλακέτας φοράει ο δικός μου (υπάρχουν σύμφωνα με το service manual 4 revisions των 3 πλακετών που έχει ο ολοκληρωμένος - κύρια, επιλογής εισόδων κι ελέγχου). Κι εκεί που έχω ανοίξει το μηχάνημα και βρίσκω τον κωδικό στις πλακέτες, σκέφτομαι, δεν γυρνάω τη συνδεσμολογία στην κύρια πλακέτα ώστε να βλέπει ο ενισχυτής ότι είναι σεταρισμένος για χρήση μόνος του (χωρίς το PSX-R) και να του δώσω ρεύμα να δω τι γίνεται; Το κάνω λοιπόν
https://www.cyrusaudio.com/wp-conten...conversion.pdf
και εν συνεχεία συνδέω το μηχάνημα στο ρεύμα και ως δια μαγείας τα λεντ άναψαν πράσινα κανονικότατα, όλες οι πηγές όταν επιλέγονταν ανταποκρίνονταν κανονικά κλπ. Έμεινα ξερός...
Κατά τα φαινόμενα λοιπόν, κάποιο πρόβλημα με την τροφοδοσία από το εξτρά εξωτερικό τροφοδοτικό PSX-R ήταν που έδινε σφάλμα στον ενισχυτή, και μάλλον αυτό το πρόβλημα ήταν που έκανε τα woofer των ηχείων να καούν.
Το θέμα είναι ότι σκέφτομαι να συνδέσω τον ενισχυτή (μόνο του φυσικά, χωρίς το PSX-R) με ένα ζευγάρι καλά ηχεία Dali που έχω, για να δω αν όντως δουλεύει με σήμα και υπό φορτίο ηχείων (μια που ο έλεγχος που έκανα ήταν με τον ενισχυτή στο ρεύμα ανοκτό, αλλά χωρίς σήμα εισόδου και χωρίς φυσικά φορτίο ηχείων συνδεμένα) αλλά τρέμω στο ενδεχόμενο μήπως κάψει και τα άλλα ηχεία.
Τι θα μπορούσα να τεστάρω στον ενισχυτή για να αποκλείσω ένα τέτοιο ενδεχόμενο; Πχ ένας φίλος μου πρότεινε να συνδέσω πολύμετρο στις εξόδους των ηχείων του ενισχυτή με τον τελευταίο χωρίς είσοδο, και στη θέση DC τάσης του πολύμετρου να μετρήσω για τυχόν ανιχνεύσιμη τάση DC στην έξοδο ηχείων. Αν μετρήσω 0 ή λίγα mV (κάτω από 50) θα είναι ΟΚ, αν μετρήσω πχ 35Volt σημαίνει ότι τα τρανζίστορ εξόδου τα έχουν παίξει οπότε δεν πρέπει να συνδέσω ηχεία (βέβαια θα μου έκανε εντύπωση να τα έχουν παίξει τα τρανζίστορ εξόδου και την ίδια στιγμή άνευ φορτίου τα ενδεικτικά led που αναβοσβήνουν σε περίπτωση σφάλματος κλπ δείχνουν ότι ο ενισχυτής είναι ΟΚ).
Είναι ασφαλής πιστεύετε αυτή η μέτρηση προκειμένου να μην έχω θέμα με τα νέα ηχεία που θα συνδέσω ή μήπως πρέπει να μετρήσω και κάτι άλλο;
πολυ σωστα στα ειπε ο φιλος σου
απλα βαλε το πλουμετρο στην μετρηση mv και κανε τις τις μετρησεις σου αν δεις κατω απο 50mv τοτε εισαι
τωρα για το psxr ειναι αυκολο να το φτιαξεις δεν σταθεροποιημενο τροφοδοτικο αν θυμαμαι καλα αλλα απλα εχει μεγαλυτερο μ/τ και πυκνωτες τροφοδοσιας ωστε να εχει περισσοτερο ρευμα ο ενισχυτης σου και να μπορει να οδηγειση ποιο δυσκολα φορτια
σιγουρα οι πυκωτες που εχει μεσα θα ειναι γαι πεταμα ,οπως και του ενισχυτη βεβαια μιλαω για τους ηλεκτρολυτικους βεβαια
για το psxr αφου ειναι εκτος βαλτο στην πριζα και μετρα την ταση εξοδου στο φυς να δεις τι τασεις δινει ,νομιζω ειναι + - 35v
οσο για τα ηχεια αν τα εχει καψει ο ενισχυτης τοτε σιγουρα στην εξοδο του θα βρεις dc ταση μεγαλη εως και ιση με την τροφοδοσια του
ολες οι μτρησεις θα γινουν με το πολυμετρο γυρισμενο στο dc
Να συμπληρώσω, αν τυχόν το πολύμετρό σου είναι αναλογικό, ξεκίνα από μία κλίμακα τουλάχιστον 50V DC και κατέβα σταδιακά μέχρι στα mV αν δεν δεις μεγάλη τάση, γιατί αν βγάζει τάση τροφοδοσίας στην έξοδο και το βάλεις στην κλίμακα των mV μετά θα κλαις και το πολύμετρο.
Υπήρχε περίπτωση παλιά που κάηκαν τα ηχεία, ο ενισχυτής να έβγαλε dc τάση λόγω προβλήματος με το psx-R που (λογικά) τροφοδοτούσε τα τελικά του στάδια σε λειτουργία σετ (τότε), αλλά σήμερα που απομονώθηκε το psx-R και ο ενισχυτής δουλεύει αυτόματα, να μην βγάζει dc και να συμπεριφέρεται ΟΚ; Ρωτάω γιατί με τίποτα δεν θα ήθελα να ρισκάρω τα τωρινά ηχεία (Dali Zensor 1). Όσο για πολύμετρο έχω ένα ψηφιακό Fluke 77III χωρίς κλίμακες τάσεων (μόνο επιλογή ΑC, DC).
Οχι. Αν είχε κάψει τελικό στάδιο ή οδηγά, δεν υπάρχει περίπτωση να αυτοθεραπεύθηκε.
Αυτο ακριβως ειναι που με προβληματιζει κι εμενα παιδια. Δεν ειχε προστασια στην εξοδο ο ενισχυτης; Η διαφορετικα, τι με εξασφαλιζει αν ξανασυνδεοντας ηχεια προκυψει αναλογο θεμα;
Διορθώστε με αν κάνω λάθος, αλλά η προστασία κόβει μόνο σε περίπτωση DC στν έξοδο, σωστά;
Από την άλλη, έχω δει woofers να καίγονται από υπεροδήγηση / κλιπάρισμα, χωρίς να υπάρχει DC στην έξοδο.
Μα φυσικά η πρώτη αιτία καψίματος είναι η παραμόρφωση, η οποία ξυρίζει το tweeter χωρίς να το καταλάβεις, και η δεύτερη αιτία, κάψιμο της εξόδου του ενισχυτή,τάση DC στην έξοδο, οπότε εκεί γλυτώνει μεν το Tweeter αλλά καίγεται το Woofer.Τώρα ας δει ο φίλος εκεί στον ενισχυτη του ή ας μας πει καλύτερα , όταν ενεργοποιείται από το power button ο ενισχυτής υπάρχει κάποια μικρή καθυστέρηση δύο ή τριών δευτερολέπτων και μετά ακούγεται κάποιος ρελές??Ας ρίξει και μία ματιά στο εσωτερικό αν υπάρχει κάποιος ρελές που ενεργοποιεί τα ηχεια. Σιγά μην είσαι με το πολύμετρο στο χέρι συνέχεια.
Παιδιά, μέτρησα πριν λίγο τον ενισχυτή (χωρίς το psx-R όπως προανέφερα) και δυστυχώς επιβεβαίωσα το κακό (αλλά αναμενόμενο με τη λογική) σενάριο. Το αριστερό κανάλι του ενισχυτή βγάζει στην έξοδο ηχείων του 41VDC, ενώ το δεξί μηδέν, οπότε λογικά τρανζίστορ εξόδου αριστερού καναλιού πάπαλα. Κι όλα αυτά την ίδια στιγμή που τα υποτιθέμενα διαγνωστικά led του ενισχυτή δίνουν στον ανυποψίαστο χρήστη του την εντύπωση ότι όλα καλά με το που ανοίγει από το διακόπτη τροφοδοσίας στο πίσω μέρος του σασί (υποτίθεται ότι το μηχάνημα με το που δέχεται τάση στην είσοδο τροφοδοσίας κάθε φορά κάνει κάποια διαγνωστικά self tests κι εφόσον είναι ΟΚ το led standby παραμένει σταθερά κόκκινο (ή γίνεται σταθερά πράσινο αν πατώντας το ανάλογο κουμπί στην πρόσοψη προκειμένου από κατάσταση standby να μεταβεί σε κατάσταση λειτουργίας).
Όσο δε για προστασία εξόδου, καθυστέρηση χρονική με ρελέ κλπ, εδώ γελάμε. Όπως πολύ σωστά έγραψε ο φίλος p270 πιο πριν, δεν ακούγεται το παραμικρό και προφανώς (ήχος ρελέ), όπως φάνηκε προ ετών εκ του αποτελέσματος αλλά και σήμερα που υποτίθεται ότι το μηχάνημα έδινε ΟΚ ενώ το αριστερό κανάλι έβγαζε 41VDC.
Ότι και να πω είναι λίγο. Ανεκδιήγητοι Άγγλοι. Και το θέμα είναι αν και κατά πόσο αξίζει πραγματικά να επιχειρήσω επισκευή σε αυτό το μηχάνημα όταν ανά πάσα στιγμή κινδυνεύω να καταστρέψω ότι ηχεία έχω συνδέσει πάνω του, δεδομένου ότι από μια μικρή αναζήτηση που έκανα στο διαδίκτυο, η συγκεκριμένη σχεδίαση λόγω χυτού σασί και κατ' επέκταση της ψύκτρας που χρησιμοποιείται για την ψύξη των τρανζίστορ εξόδου, πάσχει στο θέμα απαγωγής θερμότητας γιατί η αρχική επιφάνεια επαφής δεν είναι αρκετά λεία με συνέπεια προφανώς να μη γίνεται σωστή/επαρκής απαγωγή θερμότητας στα τρανζίστορ εξόδου, υπό οριακές έστω συνθήκες λειτουργίας των τελευταίων.
Ειλικρινά κρίμα, γιατί κατά τα άλλα ο ήχος του συγκεκριμένου ενισχυτή ήταν ότι καλύτερο έχω να θυμάμαι από όσα (όχι πάρα πολλά βέβαια) μηχανήματα έχω ακούσει τα τελευταία 25 χρόνια. Ρυθμικός δυναμικός, αναλυτικός με επαρκέστατο και πολύ καλά ελεγχόμενο μπάσο, ότι πρέπει δηλαδή για ροκ και ηλεκτρονική μουσική που κυρίως ακούω.
Να επισκευάσεις και να βάλεις και προστασία ηχείων και ένα ανεμιστηράκι να τον βοηθήσεις λίγο τον ενισχυτή σου όταν γκαζώνει αφού σου αρέσει ο ήχος του. Το μόνο που πρέπει να έχει χώρο για όλα αυτά.
το μηχανημα δεν εχει θεμα θερμοκρασιας απο αλλο λογο τα εκαψε ,οσο για διαγνωστικα απλα δεν εχει
την εποχη που εβγαινε το μηχανημα δεν εβαζαν ( πολλοι δεν βαζουν και τωρα ) ασφαλιστικα
προτεινω να τον φτιαξεις αν ξερεις βεβαια αλλιως τον πας για επισκευη ,αξιζει γιατι παιζει καλα
φυσικα δεν ειναι μηχανημα και για παρτυ ,ειχα τον πρωτο του ειχα πιει το αιμα δεν εβγαλε ουτε μια βλαβη απλα τον πουλησα για κατι καλυτερο φιλος εχει ακομα τον δικο σου που μετα απο ενα ρετους ειναι μια χαρα
Aν το πρόβλημα είναι απλά να αντικατασταθούν τα τρανζίστορ εξόδου (2 ανά κανάλι, προφανώς σε μια τέτοια περίπτωση θα έπρεπε να αντικατασταθούν και στα 2 κανάλια για λόγους συμμετρίας/ταιριάσματος) θα μπορούσα να κάνω και μόνος την επισκευή, καθώς έχω βασικές γνώσεις ηλεκτρονικών και ανάλογο (βασικό, αλλά αξιοπρεπή) εξοπλισμό (πολύμετρο, κολλητήρια, σταθμό κόλλησης κλπ). Δεν διαθέτω παλμογράφο και δε θα μπορούσα να προβώ σε περαιτέρω ενέργειες διάγνωσης/επισκευής μόνος, χωρίς καθοδήγηση (πχ ανίχνευση κάποιου άλλου προβληματικού εξαρτήματος, ρύθμιση ρεύματος πόλωσης κλπ). Σε μια τέτοια περίπτωση η συνετή λύση θα ήταν να απευθυνθώ σε έναν σωστό ηλεκτρονικό. Το θέμα εδώ θα ήταν να έβρισκα έναν σοβαρό/ψείρα τεχνικό αφενός κι αφετέρου, δεδομένης της ηλικίας του μηχανήματος και του γεγονότος ότι γενικά πλέον με τους ενισχυτές τάξης D μπορεί κανείς να πετύχει καλό ήχο με σχετικά λίγα χρήματα (ειδικά αν δεν χρειάζεται αρκετά βατ), αν θα μου έβγαινε ένα λογικό και οικονομικά συμφέρον κοστολόγιο επισκευής (χωρίς να θέλω να προδικάσω, για μένα πχ λογικό θα ήταν ένα κοστολόγιο βαριά μέχρι 100 ευρώ).
Πιστεύεις ότι με αυτές τις παραμέτρους υπ'όψη, θα ήταν ρεαλιστικό να το ψάξω παραπέρα με το συγκεκριμένο μηχάνημα;
Για τα διαγνωστικά που λες, αν διαβάσεις το εγχειρίδιο της εταιρείας στο λινκ που παράθεσα στην αρχή, έχει ένα κεφάλαιο προς το τέλος όπου εξηγεί 4-5 συνδυασμούς λεντ (χρώμα, ανάβει-σβήνει κλπ) κι εξηγεί τι σημαίνει ο κάθε συνδυασμός ως προς το εκάστοτε πρόβλημα-βλάβη.
Βέβαια, είναι τόσο σοβαρό αυτό το σύστημα διάγνωσης που την συνεχή τάση στο ένα κανάλι που μου κατέστρεψε ηχείο τη βλέπει ως κανονική κατάσταση (τρομάρα τους).
μα δεν εχει ασφαλιστικο για να το κοψει απλο ειναι
παντως φτιαχνεται απλα θελει ψαξιμο γιατι αν δεν εγινε καποιο εξωτερικο βραχυκυκλωμα τοτε η ζημεια προηλθε απο προβλημα καποιου υλικου το οποιο πρεπει να βρεθει πριν αλλαξεις τα εξοδου
και οπως ειπα ολοι οι ηλεκτρολυτικοι ειναι για πεταμα
αν θυμαμαι καλα εγραψες οτι και τα δυο ηχεια εχουν προβλημα αυτο παλι πως εγινε αφου εχεις μονο ενα καναλι χαλασμενο
ειναι σιγουρα καλο το αλλο καναλι η απλα βλεπεις μηδεν ταση στην εξοδο;
εδω και το service manual https://elektrotanya.com/cyrus_iii_3.../download.html
Ευχαριστώ για όλες τις υποδείξεις/συμβουλές. Το λινκ που έβαλε ο φίλος p270 πιο πάνω έχει μόνο το κυκλωματικό διάγραμμα (και μάλιστα μια εκδοχή του, από 3ο κι όχι από την επίσημη εταιρεία, λογικά κάποιο χρήστη). Το κανονικό service manual μαζί με επίσημο κυκλωματικό διάγραμμα υπάρχει πλήρες (το έχω κατεβάσει αφού έκανα εγγραφή στο σάιτ) εδώ:
https://www.hifiengine.com/manual_library/cyrus/3.shtml
Τώρα σε ότι αφορά το μηχάνημα, συνεννοήθηκα με συνάδελφο που ως παλιός και ιδιαίτερα έμπειρος ραδιοερασιτέχνης/ηλεκτρονικός έχει πλήρες ηλεκτρονικό εργαστήριο κι έχει κάνει 10άδες επισκευές σε μηχανήματα (ήχου και πομποδέκτες προφανώς) να του το πάω και να το ελέγξουμε σημείο προς σημείο στο κύκλωμά του για να βρούμε τα προβληματικά/καμμένα εξαρτήματα στα στάδια εξόδου που δίνουν το συνεχές ρεύμα στο αριστερό κανάλι. Όταν έχω νεότερα θα σας ενημερώσω. Και πάλι σας ευχαριστώ παιδιά.