Σύνδεση

Επιστροφή στο Forum : [HiFi] Συγκριτικά Τέστ ακροατών μέρος Β΄



east electronics
14-08-17, 14:39
Συγκριτικά Τέστ ακροατών μέρος Β΄ Σε μια Αθηνα γεματη καπνο ωρες πριν βρεθω σε μια ερημικη ελπιζω παραλια με τα μωρα μου κλεινω την σαιζον του καλοκαιριου με το δευτερο μερος για τα συγκριτικα τεστ που κανουν οι ακροατες η σε απλουστερα Ελληνικα οι τεχνικοι οροι που δεν γνωριζουν οι ακροατες πριν δωσουν την αποψη τους για ενα ακουσμα .


–Ταχυτητα που συνηθως ειναι συνδεμενη με το ευρος ενος μηχανηματος αλλα και την πολωση .Στην ουσια ο χρονος που χρειαζεται ενα συστημα να παραδωσει στα αυτια μας μια νοτα ειναι μετρησιμος αλλα και ακροασιμος αν η λεξη ειναι σωστη . Το ευρος επισης σημαινει οτι ποσο χωρο εχει ενα ηχητικο σημα να κινηθει μεσα στο συστημα και να απλωθει αναλογα .


Μην ξεχναμε οτι η ακουστικη εχει θεσπισμενα ορια 20 ΗΖ που ειναι το κατωφλι για τις χαμηλες και 20ΚΗΖ οπου ειναι το ανωτερο οριο για τις υψηλες ….Γενικα το ανθρωπινο αυτι πολυ σπανια αντιλαμβανεται η μπορει να αναλυσει συχνοτητες απο την μια μερια τοσο χαμηλα οπου 20ΗΖ ειναι ο ηχος του σεισμου για παραδειγμα και 20ΚΗΖ οπου ειναι συχνοτητες που ακουνε συνηθως σκυλοι και νυχτεριδες Το ανθρωπινο αυτι “κρεμαει” συνηθως λιγο μετα τις 16,000 και αυτο σε ηλικιες κατω των 40 …σε μεγαλυτερες ηλικιες κρεμαει πολυ περισσοτερο και συχνα σε χαμηλοτερες συχνοτητες 10-12 κλπ .


Ομως μην ξεχναμε οτι ο ανθρωπος χρησιμοποιει ως μεσον το αυτι για να ακουει το οποιο σαν οργανο ειναι σχεδιασμενο να ακουει κυριως μεσαιες συχνοτητες δλδ την ανθρωπινη ομιλια αλλα ακομα και οταν το ευρος ειναι μειωμενο ο ανθρωπινος εγκεφαλος συχνα επεξεργαζεται σηματα που ισως το αυτι δεν νοιωθει στο 100% Χαμηλοτερες συχνοτητες ο ανθρωπος συχνα τις νοιωθει με το υπολοιπο σωμα του ακομα και με το στομαχι για να συνθεσει μια εικονα πριν δωσει την αποψη του .


Μικρη παραμετρος αλλα μεγαλης σημασιας ειναι οτι συχνα πυκνα θα δουμε κατασκευαστες που εχουν μπει σε μια κουρσα συναγωνισμου να ανεβαζουν το ευρος των μηχανηματων τους σε σημεια που ακουνε οι νυχτεριδες ας πουμε και εχουμε προενισχυτες που παιζουν γραμμικοτατα στα 200ΚΗΖ 10 φορες πιο πανω απο οτι θα μπορουσε ποτε να ακουσει το τελειοτερο ανθρωπινο αυτι .


Στην πραξη λοιπον δεν ειναι μονο κουρσα ανταγωνισμου υπαρχουν και πρακτικα θεματα και γεγονοτα πισω απο αυτο .

Α) το πρωτο πρακτικο μερος ειναι οτι τεχνικα εαν ενα μηχανημα ειναι κατασκευασμενο και μπορει να πετυχει ενα ευρος 200 ΚΗΖ παντελως αχρηστο για ανθρωπινο αυτι, ομως για να κατασκευαστει ενα μηχανημα που μπορει να εχει τοσο μεγαλο ευρος ειναι δειγμα σωστης πρακτικης και αριστης τεχνολογιας ….Συχνα οι κατασκευαστες αποτυγχανουν να εχουν σταθεροτητα στα μηχανηματα τους σε τοσο μεγαλο ευρος και εκει αρχιζει να πεφτει ψαλιδι ωστε να κερδισουν οσο γινεται μεγαλυτερη σταθεροτητα και ασφαλεια .

Β) ειναι επιβεβαιωμενο γεγονος οτι ηχητικα σηματα σε συχνοτητα προς τα κατω πχ 40ΗΖ η προς τα πανω στα 15ΚΗΖ “ξεδιπλωνονται” πιο ευκολα και αποδιδονται πιο σωστα και πιο γραμμικα οταν τα ορια του μηχανηματος ειναι ανοιχτα προς τα πανω και προς τα κατω απο την στιγμη που η ασφαλεια το επιτρεπει.


Ειναι παρα πολυ συχνο το φαινομενο ακροατες που εχουν μηχανηματα στην κατοχη τους παρα πολλα χρονια και αρα τα ξερουν παρα πολυ καλα και τα εχουν ακουσει με παρα πολλα μουσικα θεματα καποια στιγμη παθαινουν μια ζημια και με δεδομενη την ευκαιρια τα φερνουν για μια επισκευη αλλα ισως και μερικη αναβαθμιση . Μεσα στα πλαισια της αναβαθμισης ειναι και το ανοιγμα των οριων στο ευρος του μηχανηματος στον βαθμο που αυτο μπορει να γινει χωρις να επιρεαζει την ασφαλη λειτουργια ενος συστηματος .


Ειναι δεδομενη πρακτικη κατασκευαστων να φυλασσουν τα ορια προς τα πανω και προς τα κατω, στην ταχυτητα και το ευρος των consumer μηχανηματων Σαφεστατα οσο μεγαλωνουν τα μηχανηματα σε ισχυ τοσα ειναι και τα αντιμετρα ασφαλειας που τοποθετει ο καθε κατασκευαστης για προστατευσει τον χρηστη εναντια σε καταχρησεις αλλα και τον ιδιο του τον εαυτο απο παραπονα και προβληματα με τους πελατες για καμμενα ηχεια κλπ .


Ας υποθεσουμε οτι εχουμε εναν εισχυτη με καταληλη τροφοδοσια και ισχυ ωστε να μπορει να αποδωσει γραμμικα ( δλδ με την ιδια ισχυ οσο ας πουμε και στα μεσαια ) σηματα τα οποια ειναι σχεδον υποηχοι ας πουμε 20ΗΖ …τεχνικα αυτο ειναι απολυτα εφικτο αλλα το ηχειο ομως που θα μπορει να κατεβει τοσο χαμηλα , θα μπορει να αποδωσει το σημα επισης γραμμικα , Θεωρητικα θα πρεπει να ειναι τυπου τετραστιο και να κοστιζει επισης αναλογα ….Το να κατασκευαζεις εναν ενισχυτη η οποιος ειναι απολυτα γραμμικος και μπορει να αποδωσει την ισχυ του με ασφαλεια σε ενα σημα 20ΚΗΖ τεχνικα επισπης ειναι ευκολο το θεμα εκει ειναι πιο θα ειναι το tweeter και ποσο θα κοστιζει αυτο ωστε να μπορει να παιξει σχεδον υπερηχους σε μια ισχυ τυπου 50W.


Μετα απο μια αναβαθμιση, το ανοιγμα των οριων και γνωριζοντας οτι απευθυνεσαι σε εναν ακροατη, πλεον μιας καποια ηλικιας που θα σεβαστει τα ορια απο πλευρας ισχυος και το υπολοιπο συστημα του μπορει να υποστηριξει ενα “ανοιγμα ” των οριων 2-3 κλικ απο αυτο που ειχε ορισει για λογους ασφαλειας ο κατασκευαστης εχει συνηθως το αποτελεσμα να γυριζει ο ακροατης να σου λεει οτι ακουσα πραγματα απο τον ταδε δισκο που δεν ειχα ακουσει ποτε στην ζωη μου .


Στα συγκριτικα των ακροατων , τις αποψεις που δινουν για ενα ακουσμα πολλα απο τα παραπανω ειναι μαλλον αχρηστα και απο την μια πλευρα και απο την αλλη οπου οπως ειπα και στο προηγουμενο αρθρο οταν ο ακροατης ακουει μια κιθαρα και μια φωνη προφανως και του ειναι αχρηστο το μεγαλο ευρος και μονο τα πολυ καλα μεσαια ειναι το ζητουμενο του ενω μονο απο τυχη μπορει να ανακαλυψει οτι σε μια κλασσικη κιθαρα υπαρχει και σκαφος με σωμα εκτος απο τις χορδες …. συχνα πυκνα φτανει στα ορια του αστειου οτι ακροατες δεν ειχε τυχει να πεσει στην αντιληψη τους κατι τετοιο και το ακουσαν για πρωτη φορα η αν θελεις τους εκανε εντυπωση μονο οταν αλλαξαν μηχανημα η το αναβαθμισαν.



…Αντιστοιχα ακροατες που ακουνε πχ τεκνο μουσικη στα 150bpm και θελουν στιβαρα μηχανηματα που θα εχουν ρευματα και τη ικανοτητα να παιζουν τετοια μπασσα και σε τοση ταχυτητα ( ειναι προφανες οτι ενα κομματι με 80pbm θα δωσει χρονο σε ενα τροφοδοτικο να “ανασανει ” ενω ενα κομματι στα 148bpm προφανως και δεν θα αφησει το τροφοδοτικο να παρει μια ανασα και μονιμως θα αγκομαχαει )
Το περιεργο ειναι οτι ακροατες τετοιου τυπου μπορει να ειναι απολυτα ευχαριστημενοι με ενα μηχανημα το οποιο εχει ρευματα, kick, και ικανοτητα οδηγησης ακομα και εαν αυτο το μηχανημα εχει τελικα ενα ευρος το πολυ 10KHZ ουσιαστικα αχρηστο για χρηση hifi ….Παρα πολλοι επαγγελαμτικοι τελικοι της φτηνιας εχουν τετοια συμπεριφορα και βεβαιως και για αυτο τον τυπο μηχανηματος και ακουσματος θα υπαρχει ενας ακροατης που πολυ απλα θα το λατρευει και θα θεωρει οτι ειναι οτι καλυτερο εχει ακουσει ποτε .



Καλες διακοπες σε ολους και σε επομενο αρθρο θα κανουμε μια κουβεντα για τις ταξεις λειτουργιας και τις πολωσεις τους .

Με εκτιμηση
Σακης Πετροπουλος